Dieta na wrzesień

Sierpień to miesiąc jeszcze letni, ale jednak powoli przygotowujący do nadchodzącej jesieni. Trzeba przyznać, że chociażby z tego względu dieta, jaka ma być stosowana w tym miesiącu nie jest łatwa. Z jednej strony upalne dni nie zachęcają do spożywania kalorycznych, wartościowych posiłków, z drugiej zaś, zdajemy sobie sprawę, że czas najwyższy na rozpoczęcie budowania zimowej odporności organizmu. Dlatego przedstawiam Wam tutaj w tym momencie super wyjątkową dietę wrześniową. Tylko na ten jeden miesiąc.

Dieta oparta jest na zdrowych, lokalnych, regionalnych, sezonowych produktach. Więc na pewno ją polubicie.

Trzeci miesiąc lata to nadal produkty chłodzące, bo upały nierzadko dają się nam mocno we znaki. Zamiast zupy z kiszoną kapustą, na wywarze z boczku, zajadamy się raczej botwinką czy lekkim kremem z groszku bądź marchewki. Wieczorami, rzadko kiedy siedzimy w fotelu popijając ciepłą herbatę z malinami czy imbirem, za to szalejemy z lemoniadą czy owocowym kompotem w ręku. I nie ma w tym nic dziwnego, sezonowe produkty nam na to pozwalają, więc staramy się wykorzystać je jak najlepiej.

Wrzesień jest nieco inny aniżeli sierpień. Pod koniec tego miesiąca zaczynają pojawiać się owoce i warzywa, które zwiastują nadchodzącą jesień. Śliwki, gruszki, brzoskwinie, pomidory, rzodkiew, szpinak, grzyby, dynie, groch czy kapusta to tylko niektóre z dobrodziejstw, jakie znajdziemy na lokalnym targu. Przykładowy jadłospis powinien bezwzględnie zawierać jak największą ich ilość. Oto przykładowy:

Śniadanie

Pudding z malinami czy borówkami bądź chleb orkiszowy, plaster wędzonej piersi z kurczaka i sałatka z pomidorów, ogórków i rzodkiewki będą idealną propozycją. Do popicia przyda się kompot z wiśni, moreli czy też śliwek.

Obiad

We wrześniu króluje leczo, bo to nie tylko proste do wykonania danie jednogarnkowe, ale również pożywny posiłek, zawierający ogrom cennych witamin. Leczo możemy spożywać jako samodzielne danie bądź dodać do niego porcję brązowego ryżu. Zamiast leczo, zaserwować można chłodnik z ogórków i awokado czy placuszki z cukinii. Na deser porcja sezonowych owoców i oczywiście kompot bądź lemoniada. W upały warto zajadać się schłodzonym arbuzem i cytrusami, bo to właśnie te owoce nie tylko nas napoją, ale mają też właściwości wychładzające organizm.

Kolacja

Wiadomo, że w okresie letnim króluje grill. Warto z niego korzystać natomiast zamiast tłustej kiełbasy czy skrzydełek w marynacie wybierzmy lepiej grillowaną cukinię, paprykę, warzywny szaszłyk czy chudą pierś z kurczaka. Przydadzą się też rozmaite sałaty – warzyw w sierpniu mamy przecież pod dostatkiem.

Lato to czas upałów i właśnie dlatego warto przygotowywać dania lekkostrawne i orzeźwiające. Świetnie sprawdzą się sałatki, koktajle, chłodniki, warzywne sosy i owocowe musy. Każdego dnia, dobrze jest ugotować kompot i mocno schłodzić go w lodówce bądź przyrządzić lemoniadę i serwować ją z kostkami lodów. Można tez samodzielnie zrobić lody smakowe, które będą świetnym deserem i zastąpią nierzadko owocowe ciasto – nasze ulubione to ze śliwkami lub wiśnią.

Co ważne, latem należy dużo pić. Jesteśmy znacznie bardziej aktywni, pocimy się. Tym samym, tracimy wodę i elektrolity. 2 litry płynów każdego dnia to absolutne minimum, przy czym nie musi być to sama woda. Sprawdzą się też soki owocowe i warzywne, lekkie zupy, chłodniki. Idealna jest też mięta z plasterkiem cytryny, która gasi pragnienie i na długi czas orzeźwia.

Opublikowano w

  1. Odpowiedni temat na tą porę roku. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt powracającej dzieciarni do szkół, która wraca z wyjazdów wakacyjnych i może dostarczyć nam nowszych atrakcji wirusowych.

    Odpowiedz

  2. Dieta się przyda bo rano coraz zimniej i można się łatwo przeziębić. Aż boję się myśleć co będzie w październiku i w listopadzie. Rok temu było cieplej…:(

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *